Deska rozdzielcza w samochodzie to spora dawka wiedzy na temat tego, co dzieje się we wnętrzu naszego sprzętu. Wiele osób doskonale zdaje sobie sprawę, że czerwona lampka to sygnał, aby nigdzie nie jechać. Jednak co robić, kiedy zaświeci się lampka pomarańczowa? Na ten kolor świeci się właśnie kontrolka check engine, czyli symbol silnika. Jak się zachować w takiej sytuacji? Co oznacza akurat ta kontrolka? Czy można ją zlekceważyć? I co zrobić, aby zniknęła?
Spis treści:
- Kiedy może zapalić się kontrolka silnika?
- Engine check – jakie są najczęstsze przyczyny?
- Czy można jeździć, mając zapaloną kontrolkę silnika?
- Jak ustalić przyczynę awarii przy nieprawidłowej pracy silnika?
- Samochód z LPG a engine check
Kiedy może zapalić się kontrolka silnika?
Zanim przejdziemy do wyjaśnienia, dlaczego świeci się kontrolka engine check, warto wpierw wyjaśnić, czym ona w ogóle jest. Kontrolkę tę znajdziemy w samochodach, które posiadają specjalne gniazdo diagnostyczne OBD-II. Ogólnie rzecz biorąc, jest to kontrolka znajdująca się na wyposażeniu praktycznie wszystkich samochodów z rynku europejskiego, których produkcja miała miejsce po 2000 roku. Często przybiera formę frazy „CHECK ENGINE”, która z angielskiego mówi „Sprawdź silnik”. Nierzadko można ją też zobaczyć w formie obrysu bloku silnika.
Kontrolka mówiąca o tym, by sprawdzić silnik, należy do zestawu systemów autodiagnostycznych. Czuwa nad nimi specjalistyczny sterownik elektroniczny silnika. Trzeba tutaj zaznaczyć, że nie wszystkie awarie silnika są do wykrycia przez komputer pokładowy. W przypadku kontrolki check engine chodzi bardziej o poinformowanie kierowcy o awarii, która ma związek z czujnikami elektronicznymi. Jeśli w pewnym miejscu w silniku nie ma czujników, które mogłyby przekazać wieści, wtedy kierowca musi samodzielnie szukać przyczyny awarii silnika.
Na pytanie, kiedy zapala się kontrolka engine check, odpowiedź jest jedna. Zazwyczaj dzieje się to, jeśli odchylenia od normy w silniku utrzymują się dłuższy czas. W sytuacji, kiedy czujniki mają do czynienia z dość krótkimi wahaniami, informacja ta nie zostaje zasygnalizowana przez kontrolkę.
Są też sytuacje, kiedy możemy zaobserwować realny spadek mocy samochodu czy większe zużycie paliwa. Jeśli kontrolka nie daje o tym znać, istnieje spore prawdopodobieństwo, że awaria jest czysto mechaniczna.
Engine check – jakie są najczęstsze przyczyny?
Jakie są najczęstsze przyczyny zapalenia się kontrolki engine check? Związane są one zwykle z układem wydechowym bądź wtryskowym. Najnowsze samochody są naszpikowane czujnikami, których zadaniem jest dbałość o środowisko naturalne, jak i o samych pasażerów. Nic więc dziwnego, że kontrolka ta świeci się dość często. Najbardziej popularne przyczyny to:
- zablokowanie układu recyrkulacji spalin (EGR),
- nadmierne zużycie katalizatora,
- błąd sondy lambda (dotyczy silników benzynowych),
- usterka filtra DPF,
- zablokowanie geometrii turbosprężarki (tylko w tych silnikach, które posiadają ją na wyposażeniu),
- awaria układu wtryskowego (źle dawkowane paliwo),
- zużycie lub awaria świec zapłonowych,
- awaria przepływomierza.
Czy można jeździć, mając zapaloną kontrolkę silnika?
Odpowiedź na to pytanie zależy zazwyczaj od tego, jak poważna jest awaria. Można jechać dalej, jeśli jest to pojedyncza usterka, dość niegroźna. Przykładami są, chociażby:
- zaśniedziałe styki,
- pojedyncze wypadnięcie zapłonu,
- nieprawidłowe wartości zmierzone przez czujniki,
- zbyt niskie napięcie w instalacji elektrycznej podczas rozruchu,
- wilgoć, która osadziła się w instalacji.
Sytuacja powinna się zmienić, jeśli kontrolka świeci się przez dłuższy czas i nie zamierza zgasnąć. W takim przypadku warto umówić się na wizytę u mechanika. Nieustanne jeżdżenie z zapaloną kontrolką silnika nie jest zbyt rozsądnym wyjściem i może dojść do wielu rozmaitych kłopotów. Możesz nie odczuwać większej różnicy podczas jazdy samochodem, ale kiedy kontrolka świeci się kilka dni czy tygodni, konieczne będzie sprawdzenie samochodu przez mechanika. Niemądre jest bagatelizowanie problemu, który w szybkim czasie może znacznie eskalować.
Są jednak też takie sytuacje, kiedy kontrolka zapala się i gaśnie. Jeśli zauważyłeś, że w Twoim samochodzie też się tak dzieje, możesz mieć pewność, że przyczyna jest dość błaha, banalna. Najczęściej taka wariacja kontrolki związana jest ze zbytnim namoczeniem zapłonów, kiedy postanowiłeś gruntownie umyć samochód. Może to być związane również z lekko zaśniedziałymi stykami. Wystarczy je nieco przeczyścić, aby kontrolka już nie dawała o sobie znać.
Jak ustalić przyczynę awarii przy nieprawidłowej pracy silnika?
Niezwykle często zdarza się, że pomarańczowa kontrolka silnika zapala się, jednak sam samochód nie daje po sobie nic poznać. Jeździ się nim dalej rewelacyjnie i kierowca nie jest w stanie wyczuć, czy dzieje się coś złego, czy nie. Kiedy zapala się żółta kontrolka silnika, błąd zostaje zapisany w pamięci głównego sterownika. Aby dowiedzieć się, o co dokładnie chodzi z daną awarią, należy podpiąć specjalistyczny tester diagnostyczny. W ten sposób można dowiedzieć się wiele ważnych rzeczy.
Nie zawsze jest to jednak możliwe. Nie zawsze podłączenie komputera z testerem daje oczekiwane rezultaty i wszystkie odpowiedzi na pytania. Zdarza się, że przyczyna problemu jest mniej oczywista, a wynikać to może z uszkodzenia przewodu, a nie błędu sterownika. Warto więc bardzo dokładnie przemyśleć sobie to, czy oddawać samochód do warsztatu, czy jednak nie. Trzeba mieć tutaj na uwadze, że specjaliści, którzy znają się na samochodach, są w stanie znacznie lepiej rozwiązać konkretny problem, aniżeli my sami.
Dla wielu kierowców oddawanie samochodu do warsztatu bez głębszego, grubszego problemu jest wyrzucaniem pieniędzy w błoto. Owszem, taka wizyta w warsztacie może sporo kosztować. Nie oznacza to jednak, że jest niepotrzebna. Jeśli jednak nie chcesz oddawać samochodu, boisz się, że zapłacisz za takie sprawdzenie zbyt dużo, możesz zakupić specjalne urządzenie diagnostyczne na własną rękę. Są one dostępne w Internecie czy konkretnych sklepach.
Samochód z LPG a engine check
Samochody dzielą się z reguły na te z silnikiem benzynowym i silnikiem diesla. Sytuacja komplikuje się nieco, kiedy w samochodzie zainstalowana została instalacja LPG. Jak pokazują statystyki, kontrolka check engine zapala się znacznie częściej, jeśli w aucie znajduje się ta instalacja. Nie warto zabierać sobie tego do głowy i od razu rezygnować z instalacji, ponieważ niekoniecznie wina leży po stronie paliwa. Często chodzi o samo wykonanie instalacji oraz jej montaż. Zapalenie się kontrolki check engine zwykle oznacza te same usterki, co w przypadku silnika napędzanego jedynie benzyną czy ropą.
Kontrolka silnika może zapalić się w samochodzie z gazem, jeśli dochodzi do rozregulowania instalacji oraz nieprawidłowego dawkowania gazu. Może to prowadzić do zakłócenia funkcjonowania całego układu zasilania samochodu. Jeśli w Twoim samochodzie zapali się żółta kontrolka w samochodzie, a masz zamontowaną instalację LPG, koniecznie zwróć uwagę na filtry gazu, wtryskiwacze w instalacji oraz reduktor. Nierzadko będą one kwalifikować się do całkowitej wymiany.
Podsumowując – pamiętaj o sprawdzaniu wszelkich informacji, które docierają do Ciebie w postaci kontrolek. Tylko w ten sposób możesz się upewnić, że jeździsz bezpiecznym samochodem!