fbpx

Auto z Niemiec – jak to zrobić?

Auto z Niemiec – jak to zrobić?

Rynek używanych aut w Polsce nadal w dużej mierze opiera się na pojazdach przywiezionych zza naszej zachodniej granicy. Import ma się dobrze, mimo że na przestrzeni ostatnich lat widać było wyraźne wahania w liczbie docierających do nas samochodów. Z danych instytutu Samar wynika, że w 2021 roku zarejestrowano ponad 900 tysięcy używanych pojazdów z zagranicy, o ponad 10 procent więcej niż rok wcześniej. Kupno auta z Niemiec wydaje się kuszącą propozycją nie tylko z powodu lepszych ofert niż na rodzimym rynku – na popularność tego rozwiązania wpływa też ograniczona podaż, będąca efektem pandemii. Formalności po zakupie auta nie wszystkich odstraszają, a po wcześniejszym zgłębieniu tematu okazuje się, że procedura indywidualnego importu wcale nie musi być drogą przez mękę. Ale na kilka rzeczy warto zwrócić uwagę już na samym początku – chociażby na opłaty auto z Niemiec, których nie unikniemy.

Spis treści:
  • Jak sprowadzić auto z Niemiec – krok po kroku
  • Zakup auta w Niemczech w komisie
  • Samochód z Niemiec – opłaty i dokumenty potrzebne przy zakupie auta
  • Samochody z Niemiec – opłaty za sprowadzenie
  • Auto z Niemiec – czy to się opłaca?
  • Jak sprowadzić auto z Niemiec – krok po kroku

    Niemcy to bez wątpienia najpopularniejszy kierunek z którego trafiają do nas używane auta.  Drugą na liście Francję dzieli przepaść, a w pierwszej trójce jest jeszcze Belgia. Auta w Niemczech wcale nie są tańsze niż w Polsce – ale o ich popularności decyduje m.in. duża dostępność nawet rzadkich wersji czy przekonanie o lepszym stanie technicznym. Kupno samochodu z Niemiec można zrealizować na dwa sposoby – albo decydując się na samodzielne działanie i wycieczkę do naszych zachodnich sąsiadów, albo skorzystanie z oferty firm pośredniczących. Każda z tych opcji ma swoje wady i zalety. Z pewnością, jeśli chcemy mieć kontrolę nad całym procesem zakupu i mieć poczucie, że decydujemy o wszystkim – działanie na własną rękę będzie wygodniejsze. Pośrednik to wybór dla tych, którzy nie chcą angażować się osobiście w takim stopniu i bardziej oczekują efektów – czyli wymarzonego auta stojącego już na podjeździe.

    Załóżmy, że wybieramy wariant pierwszy – kupno auta w Niemczech samodzielnie. Początkiem tej długiej drogi powinno być wybór egzemplarza, którym jesteśmy zainteresowani. Auto można wybrać jeszcze w Polsce – korzystając z serwisów internetowych np. mobile.de czy autoscout24.de. Oferta jest przeogromna, ale jak zawsze w przypadku samochodów z ogłoszenia powinniśmy zachować czujność.

    Zakup auta w Niemczech w komisie

    Setki aut w jednym miejscu, gotowe do tego aby wsiadać i odjeżdżać – tak stereotypowo kojarzą się niemieckie punkty typu auto-handel. W rzeczywistości niemieckie komisy to często niewielkie, lokalne punkty, choć nie warto ich skreślać, bo duży, popularny punkt sprzedaży nie gwarantuje zakupu „pewnego” auta.

    Opinie o konkretnym miejscu najlepiej sprawdzać w sieci jeszcze przed przyjazdem do Niemiec. W polskim internecie znajdziemy sporo komentarzy naszych rodaków i nie tylko  – w końcu zakup samochodu z Niemiec to cel nie tylko Polaków.

    Jeśli wszystko mamy już sprawdzone, a auto wybrane, możemy przystępować do zakupu. Pamiętajmy, że ostateczna cena zakupu ustalona z handlarzem to nie jedyne opłaty za samochód z Niemiec. Musimy uwzględnić także koszty administracyjne – to m.in. formalności niezbędne do powrotu autem do Polski.

    Aby transakcja była ważna w świetle prawa, musimy od sprzedawcy otrzymać tzw. mały oraz duży brief. Dokumenty zawierają najważniejsze informacje o pojeździe, to także tam będzie informacja o tym, czy samochód został już wyrejestrowany na terenie Niemiec. Jeśli podpsujemy umowę w komisie, zwróćmy uwagę na to, aby była ona spisana w obu językach – polskim oraz niemieckim. To ułatwi dalsze postępowanie, bo posiadając jedynie umowę po niemiecku, będziemy zmuszeni do wykonania tłumaczenia.

    Samochód z Niemiec – opłaty i dokumenty potrzebne przy zakupie auta

    Jak sprowadzić samochód z Niemiec bez martwienia się późniejszymi kłopotami? Wystarczy dopilnować wszystkich formalnych szczegółów. Np. tego, aby wraz z autem otrzymać niezbędne dokumenty – oprócz briefu są to także:

    • książka serwisowa
    • karta pojazdu
    • potwierdzenie przeglądu
    • dokument z analizy składu spalin

    Taki zestaw pozwoli nam na dalsze procedowanie formalności. Jeżeli kupujemy pojazd wyrejestrowany, sprawdźmy, czy w dokumentach jest odpowiednia adnotacja o tym fakcie. Większość sprzedawanych w Niemczech samochodów jest wyrejestrowywana przez poprzednich właścicieli. To zupełnie inaczej niż w Polsce, gdzie auto z drugiej ręki od prywatnego właściciela kupujemy zarejestrowane i dopiero po zakupie udajemy się do wydziału komunikacji w gminie. Aby móc świeżo zakupionym samochodem legalnie wrócić do Polski, konieczne będzie wyrobienie tymczasowych tablic. To kolejne opłaty za kupno samochodu, które trzeba mieć na uwadze. Na takich żółtych, tymczasowych niemieckich tablicach możemy udać się do najbliższego punktu, w którym dokonamy przeglądu przed wyjazdem za granicę.

    W dobie interentu wiele rzeczy możemy załatwić zdalnie – tak jest np. z tymczasowymi tablicami czy ubezpieczeniem – to pozwoli na sporą oszczędność czasu.

    Samochody z Niemiec – opłaty za sprowadzenie

    Koszty, które musimy ponieść na miejscu to przede wszystkim opłata za ubezpieczenie i wyrobienie tymczasowych tablic rejestracyjnych. Nie ma jednej, z góry określonej stawki, a wiele zależy od tego w której części Niemiec dokonujemy zakupu. Cena samych tablic tymczasowych to zwykle kilkadziesiąt euro, podobnie jak za ubezpieczenie. Jeśli skorzystamy z oferty lokalnych punktów, to możemy kupić obie usługi w pakiecie, co zwykle jest znacznie bardziej korzystne. Opłaty za auto z Niemiec możemy obniżyć decydując się na skorzystanie z usług przez internet. W sieci można spróbować szczęścia i znaleźć ofertę ubezpieczenia o kilkanaście procent tańszą niż propozycje przedstawiane tuż obok komisów.

    Każda urzędowa czynność wiąże się z obowiązkiem zapłaty kolejnych kwot. I tak, a samo wyrobienie tablic czasowych płacimy również opłatę administracyjną – na szczęście jej wysokość nie przeraża, gdyż jest to kwota kilkunastu  euro. Sprowadzając auto z Niemiec opłaty będą jednak znacznie wyższe, gdy zajdzie potrzeba wykonania badań technicznych pojazdu. W takim przypadku trzeba przygotować się na wyłożenie nawet powyżej 50 euro. Drobne opłaty auta z Niemiec to np. zielona karta, za którą zapłacimy zaledwie kilka euro.

    Koszty będą także z innych powodów, już nie związanych bezpośrednio z zakupem. To chociażby pieniądze wydane na weryfikację przeszłości auta. Badanie możemy wykonać zdalnie, wystarczy do tego numer VIN pojazdu i wykupiona usługa rozszerzonych poszukiwań np. w bazach ubezpieczycieli. opłata za samochód z Niemiec, przy sprawdzaniu numeru VIN w bazach to koszt kilkudziesięciu złotych.

    Auto z Niemiec – czy to się opłaca?

    Przez wiele lat samochody od naszych zachodnich sąsiadów uważano za pewną inwestycję i znacznie lepszą alternatywę niż auta od polskich właścicieli. Niemieckie pojazdy nigdy nie uchodziły za szczególnie tanie – zadbany, dobrze wyposażony egzemplarz konkretnego modelu auta z Niemiec zazwyczaj był wyraźnie droższy niż jego polski odpowiednik. Ale są wyjątki – tak było m.in. chwilę po ogłoszeniu przez rząd Niemiec dopłat do nowych aut. Rynek wtórny wypełnił się używanymi pojazdami w relatywnie niskich cenach.

    Dziś realia rynkowe są zgoła odmienne – pojazdów do sprzedaży jest zauważalnie mniej, a ich ceny nierzadko rosną. Nie da się ukryć, że rynek naszych zachodnich sąsiadów jest kilka razy większy od naszego, stąd mnogość ofert i ogłoszeń, głównie samochodów z komisów. Nie ma jednak co liczyć na wyjątkowe okazje – ceny nie należą do najniższych, a doliczając to, jakie opłaty przy sprowadzeniu samochodu z Niemiec trzeba ponieść, to może się okazać, że importowany z zagranicy pojazd wcale nie będzie tak atrakcyjny.

    Skąd zatem zalew dobrze wyglądających samochodów w przystępnych cenach w naszych serwisach ogłoszeniowych? Tańsze auta w Niemczech to nierzadko pojazdy z „przeszłością”. Zawodowi handlarze potrafią niskim kosztem usunąć wizualne usterki i niedomagania tak, aby zawyżyć wartość auta w oczach kupującego. Zawsze, gdy natrafimy na korzystną ofertę sprzedaży samochodu, lepie zachować czujność.

    ×