Cło, akcyza i VAT przy imporcie auta z Japonii 2025. Kalkulator kosztów i przykłady.

Planujesz sprowadzić samochód z Japonii i chcesz szybko policzyć cło, akcyzę i VAT. Poniżej znajdziesz prosty wzór krok po kroku, aktualne stawki 2025 także dla hybryd i EV oraz liczbowe przykłady dla różnych portów UE. Porównasz Antwerpia, Rotterdam, Hamburg i Gdańsk. Zobaczysz, gdzie całkowity koszt może być najniższy.

Na skróty

Cło z Japonii. Ile wynosi cło na auto i jak je obliczyć w 2025 roku?

W imporcie samochodów osobowych CN 8703 obowiązuje w UE cło 10%. Liczysz je od wartości celnej pojazdu. Wartość celna to CIF, czyli cena auta w JPY po przeliczeniu na PLN plus fracht morski plus ubezpieczenie cargo.

Klasyfikację i stawki sprawdzisz w ISZTAR lub TARIC. W razie wątpliwości potwierdzamy kod z agencją celną.

Akcyza dla samochodów sprowadzanych z Japonii. Aktualne stawki w 2025 roku.

  • Do 2000 cm3: 3,1% podstawy akcyzy.
  • Powyżej 2000 cm3: 18,6%.
  • Hybrydy HEV i PHEV: 1,55% do 2000 cm3 i 9,3% powyżej 2000 cm3.
  • EV i wodór: 0% akcyzy.

W imporcie akcyza liczona jest od podstawy obejmującej wartość celną plus należne cło. W praktyce urząd może weryfikować wartość na podstawie dokumentów i rynku. Warto mieć pełną dokumentację.

Podatek VAT dla importu auta z Japonii. Gdzie i ile zapłacisz?

VAT płacisz w kraju odprawy celnej, czyli tam, gdzie dopuszczasz auto do obrotu. Stawki standardowe na 2025: Polska 23%, Niemcy 19%, Holandia 21%, Belgia 21%.

Podstawa VAT w imporcie to wartość celna plus cło plus akcyza jeśli dotyczy plus udokumentowane koszty do pierwszego miejsca przeznaczenia w UE na przykład opłaty portowo-logistyczne lub krótki transport wewnętrzny.

Jak obliczyć cło, akcyzę i VAT? Wzór oraz 5 przykładów 2025

Wzór krok po kroku

  1. Wartość celna CIF = cena auta JPY przeliczona na PLN po kursie celnym NBP z przedostatniej środy poprzedniego miesiąca plus fracht plus ubezpieczenie.
  2. Cło = 10% razy wartość celna.
  3. Akcyza = stawka 0, 1,55, 3,1, 9,3 lub 18,6% razy podstawa akcyzy, co do zasady wartość celna plus cło.
  4. Podstawa VAT = wartość celna plus cło plus akcyza plus koszty do pierwszego miejsca przeznaczenia jeśli nie były wliczone w CIF.
  5. VAT = stawka kraju odprawy razy podstawa VAT. Polska 23%, Niemcy 19%, Holandia i Belgia 21%.

Założenia do tabel z przykładami

  • Kurs celny JPY na PLN do przykładu: 0,027 PLN za 1 JPY.
  • Fracht i ubezpieczenie: 4000 PLN.
  • Brak dodatkowych kosztów do pierwszego miejsca przeznaczenia. W praktyce mogą zwiększyć podstawę VAT.

Przykład 1. Benzyna 1,5 l do 2000 cm3

PozycjaWartośćUwagi
Cena auta2 000 000 JPY = 54 000 PLN2 000 000 × 0,027
Wartość celna CIF58 000 PLN54 000 + 4 000
Cło 10%5 800 PLN10% × 58 000
Akcyza 3,1%1 978 PLN3,1% × 63 800
Podstawa VAT65 778 PLN58 000 + 5 800 + 1 978
VAT PL 23%15 129 PLN23% × 65 778
VAT DE 19%12 498 PLN19% × 65 778
VAT NL BE 21%13 813 PLN21% × 65 778
Suma danin PL22 907 PLN5 800 + 1 978 + 15 129
Całkowity koszt z CIF PL80 907 PLN58 000 + 22 907

Przykład 2. Benzyna 2,5 l powyżej 2000 cm3

PozycjaWartośćUwagi
Cena auta2 800 000 JPY = 75 600 PLN2 800 000 × 0,027
Wartość celna CIF79 600 PLN75 600 + 4 000
Cło 10%7 960 PLN10% × 79 600
Akcyza 18,6%16 286,16 PLN18,6% × 87 560
Podstawa VAT103 846,16 PLN79 600 + 7 960 + 16 286,16
VAT PL 23%23 884,62 PLN23% × 103 846,16
VAT DE 19%19 730,77 PLN19% × 103 846,16
VAT NL BE 21%21 807,69 PLN21% × 103 846,16
Suma danin PL48 130,78 PLN7 960 + 16 286,16 + 23 884,62
Całkowity koszt z CIF PL127 730,78 PLN79 600 + 48 130,78

Przykład 3. Hybryda HEV 1,8 l do 2000 cm3

PozycjaWartośćUwagi
Cena auta2 400 000 JPY = 64 800 PLN2 400 000 × 0,027
Wartość celna CIF68 800 PLN64 800 + 4 000
Cło 10%6 880 PLN10% × 68 800
Akcyza 1,55%1 173,04 PLN1,55% × 75 680
Podstawa VAT76 853,04 PLN68 800 + 6 880 + 1 173,04
VAT PL 23%17 676,20 PLN23% × 76 853,04
VAT DE 19%14 602,08 PLN19% × 76 853,04
VAT NL BE 21%16 139,14 PLN21% × 76 853,04
Suma danin PL25 729,24 PLN6 880 + 1 173,04 + 17 676,20
Całkowity koszt z CIF PL94 529,24 PLN68 800 + 25 729,24

Przykład 4. Hybryda PHEV 2,4 l powyżej 2000 cm3

PozycjaWartośćUwagi
Cena auta3 000 000 JPY = 81 000 PLN3 000 000 × 0,027
Wartość celna CIF85 000 PLN81 000 + 4 000
Cło 10%8 500 PLN10% × 85 000
Akcyza 9,3%8 695,50 PLN9,3% × 93 500
Podstawa VAT102 195,50 PLN85 000 + 8 500 + 8 695,50
VAT PL 23%23 504,97 PLN23% × 102 195,50
VAT DE 19%19 417,15 PLN19% × 102 195,50
VAT NL BE 21%21 460,06 PLN21% × 102 195,50
Suma danin PL40 700,47 PLN8 500 + 8 695,50 + 23 504,97
Całkowity koszt z CIF PL125 700,47 PLN85 000 + 40 700,47

Przykład 5. EV akumulatorowy

PozycjaWartośćUwagi
Cena auta3 200 000 JPY = 86 400 PLN3 200 000 × 0,027
Wartość celna CIF90 400 PLN86 400 + 4 000
Cło 10%9 040 PLN10% × 90 400
Akcyza EV0 PLNEV 0% akcyzy
Podstawa VAT99 440 PLN90 400 + 9 040
VAT PL 23%22 871,20 PLN23% × 99 440
VAT DE 19%18 893,60 PLN19% × 99 440
VAT NL BE 21%20 882,40 PLN21% × 99 440
Suma danin PL31 911,20 PLN9 040 + 22 871,20
Całkowity koszt z CIF PL122 311,20 PLN90 400 + 31 911,20

EV, hybrydy i zabytki. Kiedy akcyza wynosi 0% lub jest niższa?

EV i wodór to akcyza 0%. Hybrydy HEV i PHEV mają obniżone stawki 1,55% do 2000 cm3 i 9,3% powyżej 2000 cm3. W przypadku pojazdów 30 plus lat status zabytku wymaga oddzielnej weryfikacji klasyfikacji i dokumentów. Zawsze potwierdzamy kod CN, preferencje i VAT w kraju odprawy.

Kurs celny, dokumenty i dodatkowe koszty

  • Kurs celny NBP jest ogłaszany z przedostatniej środy miesiąca i obowiązuje w całym następnym miesiącu rozliczeniowym.
  • Koszty do pierwszego miejsca przeznaczenia na przykład opłaty portowe lub krótki transport wewnętrzny zwiększają podstawę VAT jeśli nie były wliczone w CIF.
  • Sprawdzamy stawki i kody w ISZTAR i TARIC. Dla aut osobowych zwykle CN 8703.

Dlaczego warto porównać porty UE? Antwerpia, Rotterdam, Hamburg, Gdańsk

Różne stawki VAT oraz inne koszty usług portowych i logistyki mogą zmienić końcowy wynik. Przy wyższej wartości pojazdu odprawa w Niemczech i VAT 19% często oznacza niższą kwotę VAT niż w Polsce. Ostateczna kalkulacja zależy także od frachtu, dodatkowych opłat w porcie, trasy i czasu. Zawsze porównujemy kilka scenariuszy.

Dlaczego Car Factor? Import aut z Japonii bez niespodzianek

  • Mamy doświadczenie – oferujemy kompleksową usługę importu
  • Transparentny kalkulator kosztów. Pokazujemy liniowo CIF, cło, akcyzę i VAT.
  • Porównanie portów UE w jednym PDF dla PL, DE, NL, BE.
  • Obsługa formalności. EORI, zgłoszenie celne, wsparcie w klasyfikacji CN i dokumentach.
  • Wycena modyfikacji technicznych. Reflektory, badanie indywidualne dla RHD, tłumaczenia przysięgłe.

Więcej informacji znajdziesz tutaj:

Auta z Japonii

FAQ. Cło, akcyza i VAT przy imporcie auta z Japonii

Czy cło na auto z Japonii zawsze wynosi 10%

Dla aut osobowych CN 8703 standardowa stawka w UE to 10%. Zawsze potwierdzamy kod i pochodzenie w TARIC lub ISZTAR.

Jaką stawkę VAT zapłacę. 23%, 21% czy 19%

Zależy od kraju odprawy. Polska 23%, Niemcy 19%, Holandia i Belgia 21%. VAT liczysz od podstawy obejmującej wartość celną plus cło plus akcyzę plus niektóre koszty do pierwszego miejsca przeznaczenia.

Czy EV i hybrydy mają niższą akcyzę

EV i wodór mają 0%. Hybrydy HEV i PHEV mają 1,55% do 2000 cm3 i 9,3% powyżej 2000 cm3.

Kiedy akcyza 3,1% a kiedy 18,6%

Granica to 2000 cm3. Do 2000 cm3 włącznie stawka 3,1%. Powyżej 2000 cm3 stawka 18,6%.

Jak przeliczać JPY na PLN do odprawy

Po kursie celnym NBP z przedostatniej środy poprzedniego miesiąca. Ten kurs obowiązuje cały miesiąc rozliczeniowy odprawy.

Czy mogę odprawić auto w Hamburgu i wjechać do Polski

Tak. VAT płacisz w kraju odprawy. Po dopuszczeniu do obrotu auto porusza się swobodnie w UE. Pamiętaj o akcyzie w Polsce jeśli dotyczy.

Vehicle added!
The vehicle is already in the wishlist!