Cło, akcyza i VAT przy imporcie auta z Japonii 2025. Kalkulator kosztów i przykłady.
Planujesz sprowadzić samochód z Japonii i chcesz szybko policzyć cło, akcyzę i VAT. Poniżej znajdziesz prosty wzór krok po kroku, aktualne stawki 2025 także dla hybryd i EV oraz liczbowe przykłady dla różnych portów UE. Porównasz Antwerpia, Rotterdam, Hamburg i Gdańsk. Zobaczysz, gdzie całkowity koszt może być najniższy.
Cło z Japonii. Ile wynosi cło na auto i jak je obliczyć w 2025 roku?
W imporcie samochodów osobowych CN 8703 obowiązuje w UE cło 10%. Liczysz je od wartości celnej pojazdu. Wartość celna to CIF, czyli cena auta w JPY po przeliczeniu na PLN plus fracht morski plus ubezpieczenie cargo.
Klasyfikację i stawki sprawdzisz w ISZTAR lub TARIC. W razie wątpliwości potwierdzamy kod z agencją celną.
Akcyza dla samochodów sprowadzanych z Japonii. Aktualne stawki w 2025 roku.
- Do 2000 cm3: 3,1% podstawy akcyzy.
- Powyżej 2000 cm3: 18,6%.
- Hybrydy HEV i PHEV: 1,55% do 2000 cm3 i 9,3% powyżej 2000 cm3.
- EV i wodór: 0% akcyzy.
W imporcie akcyza liczona jest od podstawy obejmującej wartość celną plus należne cło. W praktyce urząd może weryfikować wartość na podstawie dokumentów i rynku. Warto mieć pełną dokumentację.
Podatek VAT dla importu auta z Japonii. Gdzie i ile zapłacisz?
VAT płacisz w kraju odprawy celnej, czyli tam, gdzie dopuszczasz auto do obrotu. Stawki standardowe na 2025: Polska 23%, Niemcy 19%, Holandia 21%, Belgia 21%.
Podstawa VAT w imporcie to wartość celna plus cło plus akcyza jeśli dotyczy plus udokumentowane koszty do pierwszego miejsca przeznaczenia w UE na przykład opłaty portowo-logistyczne lub krótki transport wewnętrzny.
Jak obliczyć cło, akcyzę i VAT? Wzór oraz 5 przykładów 2025
Wzór krok po kroku
- Wartość celna CIF = cena auta JPY przeliczona na PLN po kursie celnym NBP z przedostatniej środy poprzedniego miesiąca plus fracht plus ubezpieczenie.
- Cło = 10% razy wartość celna.
- Akcyza = stawka 0, 1,55, 3,1, 9,3 lub 18,6% razy podstawa akcyzy, co do zasady wartość celna plus cło.
- Podstawa VAT = wartość celna plus cło plus akcyza plus koszty do pierwszego miejsca przeznaczenia jeśli nie były wliczone w CIF.
- VAT = stawka kraju odprawy razy podstawa VAT. Polska 23%, Niemcy 19%, Holandia i Belgia 21%.
Założenia do tabel z przykładami
- Kurs celny JPY na PLN do przykładu: 0,027 PLN za 1 JPY.
- Fracht i ubezpieczenie: 4000 PLN.
- Brak dodatkowych kosztów do pierwszego miejsca przeznaczenia. W praktyce mogą zwiększyć podstawę VAT.
Przykład 1. Benzyna 1,5 l do 2000 cm3
| Pozycja | Wartość | Uwagi |
|---|---|---|
| Cena auta | 2 000 000 JPY = 54 000 PLN | 2 000 000 × 0,027 |
| Wartość celna CIF | 58 000 PLN | 54 000 + 4 000 |
| Cło 10% | 5 800 PLN | 10% × 58 000 |
| Akcyza 3,1% | 1 978 PLN | 3,1% × 63 800 |
| Podstawa VAT | 65 778 PLN | 58 000 + 5 800 + 1 978 |
| VAT PL 23% | 15 129 PLN | 23% × 65 778 |
| VAT DE 19% | 12 498 PLN | 19% × 65 778 |
| VAT NL BE 21% | 13 813 PLN | 21% × 65 778 |
| Suma danin PL | 22 907 PLN | 5 800 + 1 978 + 15 129 |
| Całkowity koszt z CIF PL | 80 907 PLN | 58 000 + 22 907 |
Przykład 2. Benzyna 2,5 l powyżej 2000 cm3
| Pozycja | Wartość | Uwagi |
|---|---|---|
| Cena auta | 2 800 000 JPY = 75 600 PLN | 2 800 000 × 0,027 |
| Wartość celna CIF | 79 600 PLN | 75 600 + 4 000 |
| Cło 10% | 7 960 PLN | 10% × 79 600 |
| Akcyza 18,6% | 16 286,16 PLN | 18,6% × 87 560 |
| Podstawa VAT | 103 846,16 PLN | 79 600 + 7 960 + 16 286,16 |
| VAT PL 23% | 23 884,62 PLN | 23% × 103 846,16 |
| VAT DE 19% | 19 730,77 PLN | 19% × 103 846,16 |
| VAT NL BE 21% | 21 807,69 PLN | 21% × 103 846,16 |
| Suma danin PL | 48 130,78 PLN | 7 960 + 16 286,16 + 23 884,62 |
| Całkowity koszt z CIF PL | 127 730,78 PLN | 79 600 + 48 130,78 |
Przykład 3. Hybryda HEV 1,8 l do 2000 cm3
| Pozycja | Wartość | Uwagi |
|---|---|---|
| Cena auta | 2 400 000 JPY = 64 800 PLN | 2 400 000 × 0,027 |
| Wartość celna CIF | 68 800 PLN | 64 800 + 4 000 |
| Cło 10% | 6 880 PLN | 10% × 68 800 |
| Akcyza 1,55% | 1 173,04 PLN | 1,55% × 75 680 |
| Podstawa VAT | 76 853,04 PLN | 68 800 + 6 880 + 1 173,04 |
| VAT PL 23% | 17 676,20 PLN | 23% × 76 853,04 |
| VAT DE 19% | 14 602,08 PLN | 19% × 76 853,04 |
| VAT NL BE 21% | 16 139,14 PLN | 21% × 76 853,04 |
| Suma danin PL | 25 729,24 PLN | 6 880 + 1 173,04 + 17 676,20 |
| Całkowity koszt z CIF PL | 94 529,24 PLN | 68 800 + 25 729,24 |
Przykład 4. Hybryda PHEV 2,4 l powyżej 2000 cm3
| Pozycja | Wartość | Uwagi |
|---|---|---|
| Cena auta | 3 000 000 JPY = 81 000 PLN | 3 000 000 × 0,027 |
| Wartość celna CIF | 85 000 PLN | 81 000 + 4 000 |
| Cło 10% | 8 500 PLN | 10% × 85 000 |
| Akcyza 9,3% | 8 695,50 PLN | 9,3% × 93 500 |
| Podstawa VAT | 102 195,50 PLN | 85 000 + 8 500 + 8 695,50 |
| VAT PL 23% | 23 504,97 PLN | 23% × 102 195,50 |
| VAT DE 19% | 19 417,15 PLN | 19% × 102 195,50 |
| VAT NL BE 21% | 21 460,06 PLN | 21% × 102 195,50 |
| Suma danin PL | 40 700,47 PLN | 8 500 + 8 695,50 + 23 504,97 |
| Całkowity koszt z CIF PL | 125 700,47 PLN | 85 000 + 40 700,47 |
Przykład 5. EV akumulatorowy
| Pozycja | Wartość | Uwagi |
|---|---|---|
| Cena auta | 3 200 000 JPY = 86 400 PLN | 3 200 000 × 0,027 |
| Wartość celna CIF | 90 400 PLN | 86 400 + 4 000 |
| Cło 10% | 9 040 PLN | 10% × 90 400 |
| Akcyza EV | 0 PLN | EV 0% akcyzy |
| Podstawa VAT | 99 440 PLN | 90 400 + 9 040 |
| VAT PL 23% | 22 871,20 PLN | 23% × 99 440 |
| VAT DE 19% | 18 893,60 PLN | 19% × 99 440 |
| VAT NL BE 21% | 20 882,40 PLN | 21% × 99 440 |
| Suma danin PL | 31 911,20 PLN | 9 040 + 22 871,20 |
| Całkowity koszt z CIF PL | 122 311,20 PLN | 90 400 + 31 911,20 |
EV, hybrydy i zabytki. Kiedy akcyza wynosi 0% lub jest niższa?
EV i wodór to akcyza 0%. Hybrydy HEV i PHEV mają obniżone stawki 1,55% do 2000 cm3 i 9,3% powyżej 2000 cm3. W przypadku pojazdów 30 plus lat status zabytku wymaga oddzielnej weryfikacji klasyfikacji i dokumentów. Zawsze potwierdzamy kod CN, preferencje i VAT w kraju odprawy.
Kurs celny, dokumenty i dodatkowe koszty
- Kurs celny NBP jest ogłaszany z przedostatniej środy miesiąca i obowiązuje w całym następnym miesiącu rozliczeniowym.
- Koszty do pierwszego miejsca przeznaczenia na przykład opłaty portowe lub krótki transport wewnętrzny zwiększają podstawę VAT jeśli nie były wliczone w CIF.
- Sprawdzamy stawki i kody w ISZTAR i TARIC. Dla aut osobowych zwykle CN 8703.
Dlaczego warto porównać porty UE? Antwerpia, Rotterdam, Hamburg, Gdańsk
Różne stawki VAT oraz inne koszty usług portowych i logistyki mogą zmienić końcowy wynik. Przy wyższej wartości pojazdu odprawa w Niemczech i VAT 19% często oznacza niższą kwotę VAT niż w Polsce. Ostateczna kalkulacja zależy także od frachtu, dodatkowych opłat w porcie, trasy i czasu. Zawsze porównujemy kilka scenariuszy.
Dlaczego Car Factor? Import aut z Japonii bez niespodzianek
- Mamy doświadczenie – oferujemy kompleksową usługę importu
- Transparentny kalkulator kosztów. Pokazujemy liniowo CIF, cło, akcyzę i VAT.
- Porównanie portów UE w jednym PDF dla PL, DE, NL, BE.
- Obsługa formalności. EORI, zgłoszenie celne, wsparcie w klasyfikacji CN i dokumentach.
- Wycena modyfikacji technicznych. Reflektory, badanie indywidualne dla RHD, tłumaczenia przysięgłe.
Więcej informacji znajdziesz tutaj:
FAQ. Cło, akcyza i VAT przy imporcie auta z Japonii
Czy cło na auto z Japonii zawsze wynosi 10%
Dla aut osobowych CN 8703 standardowa stawka w UE to 10%. Zawsze potwierdzamy kod i pochodzenie w TARIC lub ISZTAR.
Jaką stawkę VAT zapłacę. 23%, 21% czy 19%
Zależy od kraju odprawy. Polska 23%, Niemcy 19%, Holandia i Belgia 21%. VAT liczysz od podstawy obejmującej wartość celną plus cło plus akcyzę plus niektóre koszty do pierwszego miejsca przeznaczenia.
Czy EV i hybrydy mają niższą akcyzę
EV i wodór mają 0%. Hybrydy HEV i PHEV mają 1,55% do 2000 cm3 i 9,3% powyżej 2000 cm3.
Kiedy akcyza 3,1% a kiedy 18,6%
Granica to 2000 cm3. Do 2000 cm3 włącznie stawka 3,1%. Powyżej 2000 cm3 stawka 18,6%.
Jak przeliczać JPY na PLN do odprawy
Po kursie celnym NBP z przedostatniej środy poprzedniego miesiąca. Ten kurs obowiązuje cały miesiąc rozliczeniowy odprawy.
Czy mogę odprawić auto w Hamburgu i wjechać do Polski
Tak. VAT płacisz w kraju odprawy. Po dopuszczeniu do obrotu auto porusza się swobodnie w UE. Pamiętaj o akcyzie w Polsce jeśli dotyczy.