Import aut zabytkowych z USA cieszy się dużym zainteresowaniem wśród kolekcjonerów oryginalnych, starych pojazdów, ale nie tylko. Samochody z minionej epoki, zwłaszcza amerykańskie klasyki kupuje się coraz częściej też do codziennego użytku. W artykule wyjaśniamy, czy warto importować stare auta z USA i kiedy można zarejestrować je w Polsce jako zabytek.
Opłacalność importu zabytkowych pojazdów z USA
Każda inwestycja w amerykański pojazd wymaga indywidualnej oceny opłacalności. Warto jednak wiedzieć, że samochody w USA są tańsze niż w Europie. Dlatego nawet przy uwzględnieniu kosztów transportu, prowizji, podatków i rejestracji, import auta jest na ogół korzystny. Jakie auta z USA są najbardziej opłacalne do importu? Dużym zainteresowaniem cieszą się amerykańskie klasyki, czyli tzw. krążowniki oraz muscle i pony car, jak Ford Mustang, Chevrolet Camaro, Dodge Monte Carlo czy stare modele Cadillac’a.
Zalety i wady importu zabytkowych aut z USA
Jakie są korzyści z importu aut zabytkowych z USA? Samochody w Stanach Zjednoczonych są tańsze niż w Polsce i Europie. Mają też dużo lepsze wyposażenie. Stare, używane egzemplarze są zadbane i w dobrym stanie technicznym. W USA jest też dużo większy wybór modeli. Przy imporcie zabytkowych pojazdów jest też zwolnienie z niektórych podatków. Na niekorzyść wypada tylko sama rejestracja auta zabytkowego w Polsce. Procedura dłużej trwa, jest bardziej kosztowna i wymaga dodatkowych zezwoleń. Auto zabytkowe nie może też być używane w celach zarobkowych.
Koszty importu aut zabytkowych z USA do Polski
Ile kosztuje sprowadzenie auta z USA? Przy zakupie większości samochodów z USA należy ponieść szereg dodatkowych opłat. Składa się na nie prowizja dla domów aukcyjnych i pośrednika importu, a także koszty transportu i opłaty podatkowe. Jakie są koszty cła i podatków przy imporcie aut zabytkowych z USA? Sprowadzając stare auto jako zabytkowe poniesiemy niższe koszty, niż przy imporcie współczesnych pojazdów. W przypadku zabytkowych aut nie musimy płacić cła i akcyzy. Jedynym kosztem jest podatek VAT, który dla zabytkowych pojazdów wynosi tylko 8%.
Procedura importu aut zabytkowych z USA do Polski
Kupione auto jest transportowane do portu w USA, po czym płynie do Europy i jedzie do Polski. Po drodze przechodzi odprawę celno-skarbową. Wymogi i formalności przy imporcie z USA aut zabytkowych, oprócz zwolnienia z niektórych podatków, są takie same jak przy sprowadzaniu każdego samochodu.
Jak ubezpieczyć auto z USA w Polsce? Inne wymagania są podczas rejestracji samochodu na zabytek. Czy import aut z USA wymaga dodatkowych badań technicznych i adaptacji do polskich standardów? Tak, samochody muszą przejść drobne korekty, np. wymianę świateł i opon, aby pojazd spełniał nasze standardy. Po przeróbkach powinien przejść badania techniczne.
Procedura certyfikacji aut z USA jako zabytkowych w Polsce
Jakie są kryteria, aby auto uzyskało status zabytkowego po imporcie z USA? Warunki są następujące:
- samochód musi mieć przynajmniej 25 lat,
- produkcja auta musiała zostać zakończona minimum 15 lat temu,
- auto musi posiadać 75% oryginalnych części,
- pojazd musi mieć pozytywną ocenę rzeczoznawcy,
- pojazd musi otrzymać pozwolenie konserwatora zabytków.
Jakie dokumenty są potrzebne do legalizacji auta z USA jako zabytkowego w Polsce? Do rejestracji przygotować trzeba:
- wniosek o rejestrację samochodu,
- potwierdzenie wykonania badań technicznych,
- dowód własności auta,
- dowód tożsamości właściciela,
- opinia rzeczoznawcy ds. pojazdów zabytkowych,
- potwierdzenia o uiszczeniu wymaganych opłat.
Import aut zabytkowych z USA – podsumowanie
Amerykańskie samochody zabytkowe to pojazdy, które mają to „coś”. Ich duży wybór za oceanem oraz dobre ceny przyciągają pasjonatów klasycznej motoryzacji. Inwestycja wymaga jednak analizy kosztów i dokładnej weryfikacji pojazdu. Dlatego, import aut z USA warto powierzyć pośrednikowi Carfactor, który pomoże wybrać auto i zapewni bezpieczeństwo transakcji.