fbpx

Wymiana kół i opon – najważniejsze zasady

Wymiana kół i opon – najważniejsze zasady

Wymiana opon wcale nie jest prostą czynnością. Niektórzy właściciele pojazdów podejmują się tego zadania samodzielnie, podczas gdy inni wolą skorzystać z usług profesjonalistów. Bez względu na to, którą opcję wybierzesz, istnieje kilka zasad, których należy się bezwzględnie trzymać.
Spis treści:

Kiedy wymienić opony?

Kiedy do punktu wulkanizacji nie można się umówić, to znak, że przyszła pora wymiany opon. Ma ona miejsce jesienią, kiedy należy zmienić opony na zimowe i wiosną, kiedy zakłada się letnie. Wówczas też gapiostwo i odkładanie wymiany na ostatnią chwilę może nas sporo kosztować – okazuje się bowiem, że wepchnięcie naszego auta w grafik jest niemożliwe.

Zmiana opon powinna być przeprowadzana dwa razy w roku. Zgodnie z opiniami ekspertów, opony zimowe należy założyć, gdy średnia dobowa temperatura nie przekracza 7 stopni przez kilka dni. Warto oczywiście już na wstępie spojrzeć na prognozy długoterminowe. Należy pilnować tego, by przed pierwszymi przymrozkami jeździć już na zimówkach – w przeciwnym razie możemy mieć spory problem z zapanowaniem nad autem i w rezultacie narazić siebie i innych na niebezpieczeństwo.

Jeśli chodzi o zakładanie letnich opon, to postępujemy podobnie – obserwujemy dobową temperaturę i kiedy przekracza ona 7 stopni Celsjusza przez kilka dni i robi się zdecydowanie cieplej, to odwiedzamy wulkanizatora lub samodzielnie zabieramy się do pracy. Kiedy temperatura dochodzi do 15 stopni Celsjusza, to letnie ogumienie sprawdza się zdecydowanie lepiej. Warto jednak zaznaczyć, że o ile na zimówkach podróżuje się w miarę bezpiecznie nawet przy wyższej temperaturze, o tyle na oponach letnich nigdy nie powinno się jeździć, kiedy temperatury spadają. Nie jest to jednak wystarczający powód do tego, by zaniechać wymieniania opon.

Dlaczego należy wymieniać opony?

Opony zimowe i letnie mają zupełnie inny skład i budowę. Czynniki zewnętrze wpływają na ich właściwości. Wyższe temperatury i nagrzane drogi sprawiają, że zimówki szybciej się zużywają i hałasują. Ich przyczepność do podłoża nie jest już tak dobra. Opony letnie mają z kolei mniej nacięć, a tym samym jazda na nich po oblodzonej drodze jest po prostu niebezpieczna.

Opony całoroczne

Sporą popularnością cieszą się opony całoroczne, jednak są one dobrym rozwiązaniem dla kierowców, którzy jeżdżą głównie po mieście. Przy częstym jeżdżeniu w trasy zdecydowanie lepszą opcją są opony przeznaczone na określoną porę roku.

Na co powinno zwrócić się uwagę, zmieniając opony?

  • opony powinny być w dobrym stanie – producenci zalecają, by opony letnie wymieniać na nowe, gdy głębokość bieżnika wynosi 2-3 mm, zaś w zimówkach 4 mm. Jazda na zużytych oponach jest niebezpieczna, a droga hamowania wyraźnie wydłużona
  • na jednej osi zawsze zakłada się opony tego samego producenta i tej samej jakości
  • opony nie mogą mieć widocznych pęknięć
  • w zależności od producenta co 5-10 tysięcy kilometrów należy przeprowadzać rotację opon, która polega na przełożeniu ich na osiach (równoważy to zużycie bieżnika)
  • wymiana jednej opony wymaga zmiany obu na osi
  • Tylko profesjonalna obsługa w serwisie pozwala na wykrycie uszkodzeń opon, felg lub piast

Dlaczego opony szybko się niszczą?

  • słaba jakość
  • brak prawidłowego ciśnienia podczas jazdy
  • złe wyważenie kół
  • niesprawne zawieszenie
  • agresywny styl jazdy kierowcy
  • niewłaściwe przechowywanie

Wymiana opon – zasady

  1. Opony montuje się zgodnie z kierunkiem toczenia

Na każdej oponie widoczne są oznaczenia dotyczące kierunku toczenia i zewnętrznej strony. Stosując się do tej zasady, mamy zagwarantowaną odpowiednią przyczepność, odprowadzanie wody i niższy poziom hałasu podczas jazdy. Mało tego, tylko montaż zgodny z kierunkiem toczenia zapewnia bezpieczną drogę hamowana. Oczywiście na rynku dostępne są też opony symetryczne – zakładając je, nie zwraca się uwagi na powyższe wytyczne.

  1. Opony montuje na czystych felgach

W wielu punktach wulkanizacji nie przywiązuje się do tego wagi, tymczasem zbrudzenia mogą powodować uchodzenie powietrza z opon. Dobrą praktyką jest także zabezpieczenie krawędzi opon smarem – dzięki temu ogumienie się łatwiej zakłada, a przy okazji jest ono uszczelnione z felgą.

  1. Wymiana zaworów

Niesprawne zawory przyczyniają się do utraty powietrza w oponie, a nawet do jej przebicia. Zawory gumowe należy wymieniać się przy każdej zmianie opon. Metalowe zawory wymagają z kolei wymiany wkładu zaworu. Warto zwrócić też uwagę na nakrętki na zawory.

  1. Czyste piasty

Na czystych piastach felga będzie równomiernie przylegać, a podczas jazdy nie pojawią się drgania.

  1. Dokręcenie kół

Koła zawsze powinny być prawidłowo i dokładnie dokręcone, gdyż ma to wpływ na nasze bezpieczeństwo. Zbyt lekkie dokręcenie może skutkować odpadnięciem kół w trakcie jazdy, zaś zbyt mocne problemy z odkręceniem koła (np. kiedy złapiemy gumę).

  1. Wyważenie kół

Wyważanie kół to czynność, którą należy wykonać przy każdej wymianie opon. W przeciwnym razie pojawiają się wibracje, a także szybciej zużywają się elementy zawieszenia. Każdy profesjonalista używa określonej ilości ciężarków, by całość równomiernie się rozłożyła. Nawet przy samodzielnej wymianie opon warto co drugi sezon zadanie to zlecać specjalistom (gdyż wtedy opony zostaną prawidłowo wyważone).

  1. Sprawdzenie geometrii kół

Odpowiednia geometria kół przeciwdziała wpadnięciu w poślizg oraz niekontrolowanemu odbijaniu auta w jedną ze stron. Jeśli na oponach widoczne są nierównomierne ślady zużycia, to należy sprawdzić ustawienie geometrii zawieszenia.

  1. Kalibracja systemu TPMS

W przypadku aut wyposażonych w czujniki sprawdzające ciśnienie w oponach systemem TPMS po każdej wymianie opon należy zresetować i na nowo skalibrować system. W przeciwnym razie nie będzie on ostrzegał kierowcy o nieprawidłowym ciśnieniu powietrza w kołach.

  1. Sprawdzenie ciśnienia w oponach

Po każdej wymianie opon należy ustawić odpowiednie ciśnienie. Jest to szczególnie istotne, jeśli opony były pompowane przy wyższych temperaturach. Zapewnia to odpowiednią przyczepność i właściwą drogę hamowania. Zbyt niskie ciśnieniem powoduje wyższe opory toczenia, a tym samym większe zużycie paliwa. Zbyt wysokie ciśnienie sprawia, że okres eksploatacji opon jest zdecydowanie krótszy. Wartość optymalnego ciśnienia jest podawana przez producenta. Jeśli zakładamy opony, które były przechowywane przez kilka miesięcy, to należy je napompować o 0,2-0,3 bara więcej od zalecanej wartości.

  1. Konserwacja i przechowywanie opon

Przed schowaniem opon zimowych lub letnich należy je sprawdzić, skontrolować bieżnik, oczyścić i osuszyć. Jest to szczególnie ważne, jeśli opony przechowuje się w foliowych workach. Opony należy też przechowywać w odpowiednich warunkach – a więc w ciemnym, suchym i chłodnym pomieszczeniu, a nie na zewnątrz. Składowanie opon lub zestawów z felgami i narażanie ich na promieniowanie UV niszczy gumę. W ich pobliżu nie powinny znajdować się chemikalia, takie jak rozpuszczalniki. Opon nie przechowuje się w kotłowniach lub w pobliżu transformatorów. Opon nie powinno się stawiać pionowo, gdyż guma może się odkształcić.

Samodzielna wymiana kół w samochodzie

Zmiana kół to czynność, którą powinno się wykonywać cieplejszego dnia. Ile trwa wymiana opon? Warto zarezerwować 1-2 godziny. Zanim przejdziemy do rzeczy, musimy przygotować sobie odpowiednie narzędzia, a więc klucz do kół (najlepiej sprawdzi się klucz krzyżowy ze zmienną nasadką – dzięki temu precyzyjnie dopasuje się końcówkę do śruby). Wymiana opony wymaga też podnośnika, szmatki do przetarcia kół, białej kredy, którą opisuje się opony, rękawic, szczotki drucianej do oczyszczenia śrub, smaru i kołków do podłożenia pod koła. Wymiana kół powinna być przeprowadzana na płaskiej, suchej i równej nawierzchni. Przed przystąpieniem do zadania należy zaciągnąć hamulec ręczny, wrzucić pierwszy bieg i ustawić kołek, który zabezpieczy auto przed stoczeniem. Warto użyć kredy, by opisać opony. Wymiana w kolejnym sezonie będzie wówczas bezproblemowa – szybciej zlokalizujemy odpowiednie koło i umieścimy je na piaście. Trzymanie się tej zasady jest bardzo ważne – prawidłowy montaż opon gwarantuje odpowiednie odprowadzanie wody, przyczepność i bezpieczne hamowanie. Zakładając koła odwrotnie, szybciej zużywa się bieżnik, a prócz tego podczas jazdy jest większy hałas.

Kluczem do kół luzuje się każdą ze śrub i podnosi auto na lewarku. Następnie okręca się opony. Wymiana powinna wiązać się też ze spryskaniem smarem miejsca przylegania felgi. W kolejnym kroku oczyszcza się śruby za pomocą szczotki i nakłada warstwę smaru. To ułatwi kolejną sezonową wymianę. Przed założeniem na piastę koła, należy je dokładnie oczyścić. W przeciwnym razie zabrudzenia mogą spowodować nierównomierne przyleganie felgi i generowanie drgań. Śruby powinno się dokręcać na krzyż. Warto podkreślić, że koła do samochodu powinny być montowane przy zastosowaniu klucza dynamometrycznego. Narzędzie to pozwoli precyzyjnie dobrać siłę i moment obrotowy. Po opuszczeniu auta podnośnikiem dokręca się śruby – również naprzemiennie.

Po wymianie opon sprawdza się ciśnienie. Tutaj należy trzymać się wytycznych producenta. Można je znaleźć w instrukcji lub na wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa. Zbyt niskie ciśnienie oznacza zwiększone zużycie paliwa, zaś zbyt wysokie powoduje ścieranie środkowej części bieżnika. Poza tym nieprawidłowe ciśnienie to dłuższa droga hamowania i gorsza przyczepność. Pamiętajmy, by zawsze po wymianie opon wykonać geometrię kół.

×